Windenergie
Windenergie neemt hoge vlucht door langjarige samenwerking Schiphol Group en Eneco

Windenergie neemt hoge vlucht door langjarige samenwerking Schiphol Group en Eneco

25 juni 2019

Alle luchthavens van Royal Schiphol Group willen in 2030 emissieloos draaien. Hiervoor is windenergie essentieel. Dankzij een langjarig contract met Eneco draaien de luchthavens van het bedrijf eind 2019 volledig op nieuw gebouwde windparken – een jaar eerder dan gepland.

“Het snel uitbreiden van de hoeveelheid opgewekte wind- en zonne-energie is het fundament onder onze duurzame doelstellingen”, zegt André van den Berg. Hij is directielid van Royal Schiphol Group dat de gebouwen en infrastructuur beheert op Schiphol en op de luchthavens in Rotterdam, Eindhoven en Lelystad. “Zonne-energie wekken we waar mogelijk zelf op, maar de belangrijkste duurzame energiebron is wind. Daarom sloten we in 2017 een contract voor vijftien jaar met Eneco over de afname van windenergie door de vier luchthavens.”

'Elektrisch vliegen, biobrandstoffen en synthetische kerosine zijn dichterbij dan veel mensen denken'

Het gaat om energie van nieuw gebouwde Nederlandse Eneco-windparken op land, maar vooral op zee. "Júist door de keuze voor nieuwe windparken, onttrekken we geen stroom aan het bestaande duurzame-energienetwerk, maar groeit het aanbod van duurzame stroom in Nederland", licht Van den Berg toe. In totaal levert Eneco aan Schiphol Group jaarlijks evenveel windenergie als het stroomverbruik van 60.000 huishoudens. Dat zijn evenveel huishoudens als in een gemeente als Delft of Haarlemmermeer.

Meer duurzame energie voor Nederland

Door samenwerking stimuleren Schiphol en Eneco de transitie naar een duurzame economie, stelt Van den Berg. “Het directe effect is dat er meer duurzame energie beschikbaar komt voor Nederland. En doordat wij als groot bedrijf volledig omschakelen op duurzame stroom, levert dat een flinke reductie in CO2-uitstoot op.”

Maar minstens zo belangrijk, volgens Van den Berg, is het indirecte effect van de samenwerking. “Doordat wij als energieverbruiker een langjarige afname garanderen, geven wij Eneco de investeringszekerheid die nodig is om nieuwe parken te ontwikkelen en de beschikbare opwekcapaciteit te vergroten.” Hij verwacht dat de samenwerking een vliegwieleffect heeft en leidt tot daling van het investeringsniveau voor windparken op zee. “Hoe meer er daarvan worden gerealiseerd, hoe sneller de kostprijs voor de bouw ervan daalt."

Stimuleren van business partners

De samenwerking met Eneco geeft Schiphol Group de garantie dat het bedrijf zijn elektriciteitsinkoop duurzaam kan invullen. “Bovendien nemen sommige business partners in de terminal ook hun elektriciteit bij Eneco af”, zegt Van den Berg.

Facts & Figures over Schiphol Group

  • 200 gigawattuur groene stroom per jaar geleverd door Eneco
  • 60.000 huishoudens verbuiken evenveel stroom
  • 100.000 ton CO2-reductie per jaar dankzij inkoop duurzame elektriciteit 
  • 10-15 procent gasgebruik is groen met jaarlijks 2.600 ton vermeden CO2-uitstoot als resultaat

 

Op de luchthavens zijn tientallen van deze businesspartners gevestigd: zowel bedrijven als overheidsinstellingen. Denk aan cateraars, logistieke bedrijven, douane en marechaussee. Schiphol Group stimuleert hen op verschillende manieren tot verduurzaming. Neem de luchtvaartmaatschappijen. “De tarieven die zij betalen voor het afhandelen van vliegtuigen, hebben we afhankelijk gemaakt van de vraag of een toestel energiezuinig is of niet. Moderne, efficiënte toestellen betalen lagere tarieven. Dat stimuleert airlines om bij vlootvernieuwing te kiezen voor zuinige toestellen.”

Als het gaat om beïnvloeden van anderen, maakt Schiphol verder concrete afspraken met bedrijven die actief zijn op de luchthavens. “De afgelopen jaren hebben we met cateraars afspraken gemaakt over het terugdringen van afval en voedselverspilling. Ook dat is een manier om de milieu-impact van onze luchthavens te verminderen", geeft Van den Berg als voorbeeld. 

Vliegschaamte

Bij alle duurzame ambities van Schiphol, dringt zich wel de vraag op of het eigenlijk wel kan: een duurzame luchtvaartsector. Is vliegen überhaupt wel maatschappelijk verantwoord? Het woord 'vliegschaamte', dat in 2018 genomineerd was voor het 'woord van het jaar' laat zien dat het vraagstuk in de maatschappij speelt. 

“Schiphol is een economische motor van Nederland. In die zin is de luchthaven onmisbaar. Maar wij hebben als bedrijf ook een bredere verantwoordelijkheid. We snappen heel goed dat we de klimaat- en milieu-impact van ons bedrijf en van de hele luchtvaartsector moeten minimaliseren", benadrukt Van den Berg.

Elektrisch vliegen

Gelukkig gaat de innovatie in de luchtvaartsector snel, zegt Van den Berg. “Elektrisch vliegen, biobrandstoffen en synthetische kerosine: het is allemaal dichterbij dan veel mensen denken. Zo investeren we in de bouw van de eerste duurzame kerosinefabriek in Europa en ondersteunen we de studie naar productie van duurzame kerosine op Rotterdam The Hague Airport. Die innovaties bieden mogelijkheden om te komen tot een milieuvriendelijke sector.” Deze ontwikkelingen hebben tijd nodig, geeft Van den Berg toe. “Maar door het realiseren van onze eigen duurzame ambities op de luchthavens, zorgen we er in elk geval voor dat het begin en het eind van een vliegreis wél zo duurzaam mogelijk is.”

Groengas en parkeergarages met zonnedaken

Schiphol en Eneco breiden hun partnership in ieder geval de komende tijd verder uit en willen in de toekomst nog meer samenwerken. Zo realiseert Schiphol Group samen met Eneco op het dak van de parkeergarage P3 ruim 6.000 zonnepanelen, onder meer bedoeld om elektrische auto’s op te laden. De hoeveelheid energie van de zonnepanelen is gelijk aan het verbruik van ongeveer 600 huishoudens.

Bron: www.duurzaambedrijfsleven.nl

Alle platformen van ODE

Zonne-energie Warmtenet Bio-energie Windenergie Warmtepomp